Świat multimediów

Świat multimediów jest w dzisiejszych czasach nieodzowną częścią życia każdego z nas. Z nowoczesnymi technologiami spotykamy się nie tylko my dorośli, ale również  dzieci. W naszych domach znaleźć można komputery, telewizory, nowe telefony, zestawy kina domowego, tablety i inne. W dobie szybkiego postępu technologicznego przedszkola i szkoły muszą sprostać wyzwaniom, które stawia szybko upływający czas. Współczesne placówki oświatowe nie mogą całkowicie odstawać od tego, co dzieje się w świecie multimedialnym i stawać się powoli muzeami i skansenami prezentującymi stare urządzenia, które już mało kogo zainteresują. Trzeba iść z duchem czasu.

Dzieci w wieku przedszkolnym mają już styczność z technologią i potrafią obsługiwać większość urządzeń czasem sprawniej niż rodzice i nauczyciele, którzy w swoim dzieciństwie nie znali tego typu wynalazków.  Dzisiaj Internet mamy już w prawie każdym domu, dlaczego więc separować się od możliwości jakie oferuje nam dzisiejszy świat. Wszyscy próbujemy nadążać za tym co się dzieje w świecie. Szkoły i przedszkola również muszą korzystać z dobrodziejstw nowoczesnych wynalazków.

Trudno jest w przedszkolu dać możliwość korzystania dzieciom z wszystkich dostępnych dzisiaj  urządzeń. Jest to kosztowne i  na chwilę obecną trudne do zrealizowania.  Próbując jednak złączyć wszystkie multimedia w jednym urządzeniu dano nam możliwość  na wprowadzenie do sali wielu funkcji z kilku urządzeń naraz w postaci tablicy interaktywnej. Urządzenie to pozwala przedszkolakom na trój-zmysłowe zbadanie wielu tematów. Tablica interaktywna dostarcza bowiem bodźców słuchowych, dotykowych i wizualnych jednocześnie. Tablica dostarcza nauczycielom bogactwo w postaci obrazów, słów, idei, animacji, muzyki i wielu, wielu innych zasobów, które urozmaicą i uatrakcyjnią zajęcia.

W nauczaniu najmłodszych tablica interaktywna zdaje chyba największy egzamin. Daje dostęp do nieograniczonych pomysłów i inspiracji nauczycielowi na czym najwięcej korzystają dzieci. Ponadto pozwala przedszkolakom realizować wiele własnych pomysłów, które bez takiego środka dydaktycznego w sali byłyby po prostu niemożliwe do wykonania. Tablica wraz z odpowiednimi programami może być również nieocenionym narzędziem pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami np. poprzez programy do terapii logopedycznej.

Naszą tablicą cieszymy się od września tego roku. Pomysłów na jej użycie jest tyle ile nauczycielek w przedszkolu i ile dzieci w każdej z grup. Służy nam  do poznawania niedostępnej przyrody, zwierząt, uczy spostrzegawczości, ćwiczy pamięć i słuch, rozwija sprawność grafomotoryczną i wiele innych. Pozwala na przeniesienie się na chwilę do galerii sztuki lub filharmonii.  Nauczyciel mający do dyspozycji program komputerowy , w znaczący sposób może zmienić tradycyjny sposób prowadzenia zajęć .  Śledzenie na dużym ekranie pięknych kolorowych i różnorodnych pomocy dydaktycznych wzbogaconych o dodatkowe ćwiczenia interaktywne, skutecznie pobudza ciekawość i wyobraźnię dzieci co skutkuje zwiększeniem efektywności zajęć.

Świat multimedialny w styczności z dziećmi wciąż spotyka się z negatywną oceną. Może on bowiem stwarzać wiele zagrożeń. Należy w  kontakcie z multimediami zachować umiar jak ze wszystkim.  Dlatego też nauczyciele odpowiednio dobierają treści, programy,  a także kontrolują proporcje czasowe przeznaczane na multimedia.

Rodzice pozwalając swoim pociechom na korzystanie z komputera, tabletu czy telewizji również powinni przestrzegać kilku zasad. Dziecku należy dozować czas spędzany na kontakcie z wcześniej wymienionymi urządzeniami adekwatnie do wieku dziecka. Programy, z którymi dzieci mają styczność powinny być dla nich przeznaczone i bezpieczne. Należy kontrolować kontakt dziecka z  urządzeniami, zwłaszcza tymi z dostępem do Internetu. Jeśli poprawnie dostosujemy czas i  treści programu do celu jaki zakładamy, kontakt ten może przynieść jedynie wiele korzyści. Najważniejsze to nie dopuszczać dziecka do bezrefleksyjnego korzystania z zasobów multimediów poza naszą kontrolą.

Tablica interaktywna jest więc  nie tylko źródłem ciekawych środków dydaktycznych. Może ona również wspierać nas w nauczaniu dzieci jak bezpiecznie korzystać z zasobów multimedialnych.  Pod kontrolą nauczyciela dzieci nabywają umiejętności jak używać poszczególnych programów i narzędzi oraz powoli same uczą się odpowiedzialności w zakresie poruszania się w świecie multimedialnym przed, którym przecież dzieci i tak nie uchronimy. Uczmy je więc, jak wykorzystywać  go w wartościowy sposób, tak by na pewno nie szkodzić.

Opracowała: Karolina Szczurek

Na podstawie artykułu „Świat multimediów”, Wychowanie w Przedszkolu, październik 2016

Share