Cierpliwość u najmłodszych

            Samo pojęcie „cierpliwość” oznacza zdolność spokojnego długotrwałego znoszenia rzeczy przykrych lub zdolność spokojnego wyczekiwania na coś lub dążenia do czegoś.
           Oznacza to, że cierpliwość nie jest właściwie cechą charakteru, lecz raczej zdolnością, umiejętnością, której można się nauczyć. I właśnie dlatego często dzieciom cierpliwości brakuje: nie są jeszcze emocjonalnie gotowe do takiego poświęcenia, jakim jest spokojne czekanie na swoja kolej.
            Bycie cierpliwym oznacza przede wszystkim bycie gotowym do czekania, do ustępstw, do gratyfikacji. W wieku przedszkolnym jest to jeszcze bardzo trudne.
           Bycie cierpliwym jest jeszcze trudniejsze w dzisiejszych czasach, kiedy wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki. Dzieci nie muszą czekać na urodziny, czy Mikołaja, by dostać wymarzoną zabawkę. Rodzice często rzucają wszystko, by zrealizować potrzeby dziecka. Dziecko uczy się więc, że rodzice są zawsze do jego dyspozycji, że zawsze dostanie to o co poprosi.
             Dopiero przedszkole pokazuje mu świat, w którym nie zawsze jest w centrum uwagi, w którym cierpliwość pomaga radzić sobie z trudnościami. Dzieci uczą się czekać na swoją kolej, doceniać wspólną zabawę, radzić sobie w grupie, a więc przygotowywać się do nauki w szkole. Próbujmy więc uczyć maluchy cierpliwości. Warto w tym przypadku współpracować z rodzicami. Po pierwsze sam nauczyciel i rodzice powinni być cierpliwi. Po drugie należy dzieciom stawiać realne oczekiwania, wzmacniać i chwalić jego pozytywne działania. Należy pilnować ustalonych wcześniej planów, warto to robić np. podczas zabaw. Zabawy, które pomagają budować cierpliwość to przede wszystkim gry zespołowe, gry planszowe, zabawy motoryczne, zabawy ruchowe, wspólna zabawa w grupie oraz bardzo istotne – czytanie dzieciom.
          Uczmy więc dzieci cierpliwości, doceniajmy wszelkie przejawy zachowania, o które nam chodziło.

Urszula Aszlar

Na podstawie artykułu pt. Cierpliwość przedszkolaka, A. Kordzińskiej- Grabowskiej, Wychowanie w Przedszkolu, nr 8/2015

Share