UWAGA, UWAGA! Czyli jak wspomagać koncentrację u przedszkolaka.

Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania się na aktualnie wykonywanej czynności. Jest niezwykle ważna podczas wszystkich świadomych działań. Skupiając się na zajęciach, dziecko kieruje swoją uwagę na konkretne słowa nauczycielki, wyodrębniając je z chaosu otrzymywanych wrażeń. Jest w stanie zignorować cała masę bodźców,  takich jak rozmowa kolegi, czy padający śnieg za oknem. Uwaga działa niczym filtr, który przepuszcza określone bodźce , hamuje inne, by uniknąć przeciążenia sensorycznego.

Umiejętność skupiania uwagi nie jest dana od urodzenia, lecz rozwija się stopniowo, wraz z dojrzewaniem układu nerwowego.

W okresie przedszkolnym u dziecka kształtuje się uwaga dowolna skierowana na wyznaczone cele i zadania i sterowana jest wysiłkiem woli. Dziecko 3-4 letnie może skupić uwagę na zabawie do 20 minut.

Bardzo dużym problemem dzisiejszego przedszkolaka są zakłócenia procesów uwagi. Można je zauważyć we wczesnym etapie rozwoju dziecka i od tego momentu wspomagać jego rozwój.

Zaburzenia koncentracji uwagi objawia się tym ,że :
–                    dziecko nie planuje działań,
–                    łatwo przerywa pracę i przeszkadza innym,
–                    prace wykonuje niedokładnie,
–                    robi wiele błędów i ich nie próbuje poprawiać,
–                    nie wysłuchuje poleceń do końca,
–                    ma problem z wysłuchaniem bajki do końca,
–                    szybko się nudzi i traci zainteresowanie tematem,
–                    nie potrafi czekać na swoją kolej,
–                    łatwo ulega frustracji.

Jeśli dziecko ma zaburzenia koncentracji uwagi, warto pamiętać o poniższych zasadach:

  • zadania muszą być dostosowane do możliwości dziecka,
  • dłuższe zadania powinny być podzielone na etapy,
  • dziecko musi otrzymać pochwałę za wykonanie zadania, to wzmocni jego motywację,
  • dziecko powinno mieć wyznaczone miejsce pracy, a zbędne przedmioty usunięte, by nie rozpraszały uwagi,
  • przybory, którymi posługuje się dziecko, nie mogą posiadać dodatkowych atrakcji,
  • należy zachęcać do grania w gry wymagające skupienia, do układania puzzli, budowania z klocków, do słuchania, a później samodzielnego czytania bajek,
  • dobrze działa relaksacja, zorganizowanie ”kącika ciszy”, gdzie dziecko może się wyciszyć,
  • wieczorem rezygnować z telewizji, komputera, głośnej muzyki, wyciszyć dziecko przed snem przez słuchanie bajek,
  • ograniczyć spożycie cukrów i konserwantów, bo prowadzi to do nadpobudliwości!
  • Niezastąpiona jest także zabawa z dzieckiem, rozmowa na temat przeżyć, dziecięcych dramatów, niwelowanie napięć, które zajmują jego myśli.
  • Jeśli problemy z koncentracją nasilają się i wpływają na pogorszenie jakości życia dziecka należy skontaktować się za specjalistą.

Opracowała: Marta Głód

Share